9/7/09

Konsten att rita den perfekta lådan

Dessa kurser infinner sig på mitt shema för hösten 2009:

  • HUM 152 - American Cultures. Här får man lära sig allt om hur unikt America är med alla sina olika kulturer samlade under samma stora yta (jag måste säga att jag känner mig lite utanför ibland under dessa lektioner).
  • Chem 101 - Kemi helt enkelt. Ser inte ut att bli en särskilt svår kurs, har stött på det mesta tidigare och vi spenderade till exempel en hel lektion på att lära oss "metersystemet".
  • Comm 111 - speech! Den här kursen gillar jag verkligen. Likaså min halvblinda dvärg Phil Bickle till lärare, helt underbar.
  • Arth 270 - Konsthistoria från Renässansen och uppåt. För en nybörjade i detta fält blir man ganska förskräckt av den 5 kilo tunga boken med avancerad konstistorie-engelska. Men det verkar inte vara så farligt ändå och konsthistoria kan faktiskt vara roligt, ibland.
  • Art 115 - Foundation drawing I.
Den sistnämnda kursen har varit, och kommer troligen att bli, den mest spännande. Jag måste ta den och några andra liknande kurser om jag vill ha Interior Design som Major eller en Minor i Fine Arts. När jag kom in i klassrummet för första gången uppenbarade sig en ring av stafflier kring en slags scen men några lådor och en kort asiat i 40årsåldern - vår Art Proffessor Ying Kit Chan. De tre tmmar långa ektionerna går tillväga på förljande sätt: Vi ritar vad som ställs framför oss på scenen, varafter vi tar en tur genom alla elevers verk och diskuterar dessa. Hittils har vi endast ritat olika slags lådor. Vi har ochså haft som hemläxa att rita lådor 3-5 timmar, två veckor i rad. Jag tycker att jag kan rita lådor ganska bra nu och är, som ni kanske misstänker, väldigt trött på det.
I torsdags gjorde vi dock någonting annorlunda - två konstnärer från Louisville kom till skolan och visade upp sina verk och ideer - mycket inspiereande med prints på metall, pappersklippning i alla olika former, konst av tepåsar och annat häftigt - mycket inspirerande!

Ha en bra dag och lägg märke till allt det vackra omkring dig!

/Fanny

No comments:

Post a Comment